Kakav sadržaj treba postaviti na web stranicu, koje i kakve informacije treba ponuditi? Treba li prilikom plasiranja informacija biti detaljan i opširan ili ne? Šta zapravo zanima posjetioce web stranice?

Sve su ovo pitanja čiji odgovori zanimaju svakoga ko ima ili tek želi imati web stranicu. Svejedno je da li poslujete u Sarajevu, Mostaru, Banja Luci ili u Parizu ili Londonu, ljudi nigdje više nemaju vremena i ne žele se baviti dugačkim tekstovima i čitanjem sadržaja poput ovog pred kojim se upravo nalazite.

Istovremeno, svi oni žele doći do kompletnih informacija brzo i jednostavno. Dakle, sa jedne strane vaša publika očekuje kratke informacije, a sa druge želi da one budu sveobuhvatne. Postavlja se pitanje, kako reći ono što želite, a da to ne zamori vaše posjetioce?

Zapravo, na sva ova pitanja nema jednostavnog i preciznog odgovora, a ovladavanje pravim omjerom između količine, vrste i oblika informacija i jeste ključ uspjeha u online promociji. Ipak, određene odgovore možemo ponuditi.

Šta kao prvo trebate utvrditi?

Vjerovatno je najčešće zaboravljena stvar u kreiranju internet prezentacija i prezentacija uopšte, odnosno u svim oblicima promocije, utvrđivanje ciljne skupine. Šta je zapravo ciljna skupina?

“Ciljna skupina je pojam koji definira skupinu ljudi koji kupuju vaše proizvode ili koriste vaše usluge. To je umjetna segmentacija potrošača, grupiranih po karakteristikama koje ih prepoznaju kao potencijalne klijente. Vaše marketinške poruke bit će uspješnije ako znate koja je vaša ciljana publika.” – e-biznis magazin.

Dakle, ciljna je skupina vaša publika, to su oni ljudi koji su zainteresovani za vaše usluge. Iako se čini jednostavno, nije uvijek lako utvrditi o kome se radi. Ovaj pojam usko je povezan sa još jednim pojmom, a to je pojam “donosilac odluke”. Na primjer, prodajete li pelene, korisnici vaših proizvoda su bebe i mala djeca, ali su vaša ciljna skupina njihovi roditelji koji donose odluku da li će kupiti vaše ili pelene nekog drugog proizvođača.

U drugim je slučajevima situacija nešto kompleksnija. Na primjer, ako prodajete proizvode namijenjene tinejdžerima, recimo sportsku opremu za skateboarding, vaš marketing i vaša nastojanja moraju privući pažnju skateboardera, koji su obično stari između 10 i 18 godina i može se reći da su oni vaša ciljna skupina. Sa druge strane, rijetko koji tinejdžer ima dovoljno novca da skupu opremu zaista i kupi pa donošenje odluke pada na njihove roditelje. Ciljnih skupina, dakle, može biti i više, a sa svakom se komunicira na poseban način.

Dakle, prije svega trebate dobro razmisliti kome se sve putem vaše web stranice, kao klasičnog marketing promotivnog kanala, obraćate, a tek onda možete početi razmišljati o odgovarajućem sadržaju, jer nema nikakvog smisla da informacije o novim automobilima nudite na način koji je zanimljiv tinejdžerima i obratno.

Kada konačno utvrdite ko su vaši posjetioci, morate se pozabaviti njihovim motivima, odnosno razlozima zbog kojih su posjetili vašu web stranicu. Na primjer, nije uobičajeno da se jako skupe stvari kupuju online, tako da ako recimo trgujete motociklima, online prodavnica nema nikakvog smisla.

Morate razmišljati o tome šta su osnovni interesi vaših posjetilaca, zbog čega su tačno tu i ponuditi im minimum očekivanih informacija. Informacije morate dozirati pametno, da ih ne bude previše, ali ni premalo, da su kratke, a da kažu što više, a potom uvijek i obavezno morate ponuditi mogućnost da vas se kontaktira sa upitom za dodatne informacije. Recimo, jednog motociklistu osim cijene, isporuke i načina plaćanja, zanima i mnoštvo tehničkih podataka, kakva se dodatna oprema može nabaviti i slično.

Tek kada shvatite sve prethodno navedeno, a za utvrđivanje toga vam ne treba više od nekoliko sati razmišljanja i diskusije sa kolegama, spremni ste da se bacite na konkretan sadržaj.

Kako napisati sadržaj?

Sadržaj koji nudite mora biti relevantan i koristan. Ako neki sadržaj postoji samo da bi postojao ili da bi zadovoljio vaše želje, vašu internu potrebu za dokazivanjem, onda ga je najbolje ni nemati.

Odličan primjer koji se kod nas često može sresti je stranica “Naš istorijat”.

Osim ako vašim posjetiocima slika vaše zgrade u kombinaciji sa dugačkim opisom vašeg nastanka zaista neće značiti nešto, sadržaj u takvom obliku objektivno treba izbjeći, odnosno treba ga predstaviti na način koji bi vam mogao donijeti određenu korist.

Takva informacija treba biti plasirana, ali to treba biti kratko i dopadljivo. O vama jedan pasus poput slijedećeg, “Dvadeset godina razvoja i primjene modernih tehnologija našu je kompaniju smjestilo u sam vrh evropskih proizvođača automobilskih dijelova. Prešli smo put od male zanatske radionice sa 10 uposlenih do kompanije koja ima 220 zaposlenih u razvoju i proizvodnji, postali smo lider u svojoj branši i stabilan dugogodišnji partner velikih svjetskih proizvođača automobila poput Mercedesa, BMWa i Wolksvagena.” govori puno više nego čitav roman koji niko neće pročitati.

Vi ste ovo, naravno, mogli napisati i tako da kažete da ste osnovani 2008. godine u Sarajevu u privrednom sudu tom i tom, pod brojem tim i tim, da je vlasnik taj i taj, inače rođen tu i tu, završio takvu i takvu školu i onda u tom tonu nastaviti obrađivati godinu za godinom uz bezbrojne informacije koje će teško naći put do vaših kupaca.

Istovremeno, web sajtovima često nedostaju konkretne informacije koje su kupcima i partnerima neophodne, recimo značajni brojevi telefona, informacije o garantnom roku, lokacijama ili detaljniji opisi proizvoda i usluga. Morate biti jasni u objašnjavanju onoga šta će kupac dobiti, a šta ne, šta od vas može očekivati, morate nastojati biti konkretni i kratki, držeći se čuvene marketing i općenito ekonomske krilatice, kiss (Keep it Short and Simple).

Onda samo kratko, zar ne?

Čini se da se, nakon prethodno rečenog, o ovome uopšte ni ne treba razgovarati. Treba biti kratko i tačka.

Bilo bi odlično da je to tako ali, na žalost nije. Istraživanja pokazuju da dugački sadržaji, koji naravno moraju biti relevantni, čine da web stranica na Google-u kotira bolje. Prethodni naslov “Kako napisati sadržaj?” sadrži tačno 300 riječi. Da bi cijeli ovaj članak sa stanovišta SEO bio stvarno koristan i efikasan i da bi pomogao našem boljem pozicioniranju on bi trebao imati najmanje 2000 riječi ali ne više od 2500. Naravno, nije obavezno da svaki članak ima 2000 riječi ali statistika kaže da je tako najbolje. Čak je i 300 riječi bolje od nijedne. To dobro upamtite!

Nemojte, ako je ikako moguće, objavljivati članke kraće od 200 riječi jer ste onda u opasnosti da search engines vaš sadržaj označe kao “thin content”, odnosno, tanak ili slab sadržaj. Zapravo, prosječan broj riječi u stranici sadržaja za one koji imaju najbolje pozicije na internetu je cijelih 2416.

Inteligentni Google-ov algoritam će prebrojati koje se riječi ovdje spominju i procijeniti koliko je ovaj članak relevantan za sadržaj i djelatnost WpRevolucije, koliko se dotiče web stranica, web dizajna, tražit će riječi poput riječi internet, web, site, Sarajevo (naša lokacija), hosting, cloud i slično, dakle sve ono što se spominje na našim drugim stranicama, pa će na osnovu toga generisati ocjenu i unaprijediti ili unazaditi mikropoložaj web stranice wprevolucija.ba, u odnosu na ostale slične sadržaje, odnosno u odnosu na naše konkurente.

Potpuno je isto i sa sadržajima za vašu web stranicu. Ako poslujete u oblasti autoindustrije, vaše su ključne riječi drugačije ali ih vi i dalje imate i trebate koristiti. Vaši tekstovi trebaju obilovati stručnim izrazima, nazivima materijala koje obrađujete, tehnologijama koje koristite, certifikatima kvaliteta koje posjedujete, tržištima za koja radite. Tako nešto u osnovi ne bi trebao biti problem jer je prirodno da dobro poznajete svoj posao i da o njemu najlakše sastavljate informacije.

Ako baš nikako ne ide, angažujte nekog copy writer-a, novinara, osobu koja je vješta s riječima ali ga angažujte tako da ima vremena da se uputi u vaš posao i da na duge staze sarađuje s vama. U većini kompanija sa kojima mi sarađujemo, jedan, dva ili tri čovjeka u kompaniji dobila su zadatak da jednom u deset dana napišu po jedan članak u vezi sa novim događajima ili novitetima u oblasti koju kompanija pokriva kako bi relevantni sadržaj postajao sve kompleksniji i obimniji.

Ne mora svaka informacija biti direktno vezana za vašu kompaniju. Pojava nove CNC mašine koja je 20% efikasnija od neke prethodne generacije ili sajam na kojem uopšte niste morali biti ali ste o njemu čitali u stranim medijima, sasvim su dovoljan materijal za članak od 500 riječi, a za one koji su pričljiviji, poput autora ovog članka, iz toga se izvuče i dobrih 2000 riječi.

Kako riješiti konflikt između pravila kiss i zahtjeva pozicioniranja na Google-u?

Da bi riješili ovaj očiti konflikt i sa jedne strane posjetiocima dali kratke informacije, a sa druge, zainteresovanima pružili šire informacije te ubrali bodove u bespoštednoj borbi za mjesto na Google-ovoj prvoj stranici, trebate svoj nastup koncipirati dvojako.

Prezentaciju podijelite na dva dijela.

Prvi dio neka se bavi jasnim i jednostavnim informisanjem, ponudite svega nekoliko linkova, 5-10 na kojima ćete u kratkim crtama iznijeti svoje prednosti, pokazati šta nudite, šta ćete za kupce i partnere učiniti, kako će oni od toga profitirati i slično. Rečenice trebaju biti što kraće, po mogućnosti što jednostavnije i jasnije, informacije što preciznije i razumljivije.

Ovaj osnovni dio prezentacije može biti osmišljen i gotov za 7 radnih dana. Naš tim, recimo, Word Press web stranicu, ovisno o kompleksnosti, kreira za jednu radnu sedmicu.

Drugi dio treba rasti postepeno i kako bude rastao, tako će se popravljati vaša pozicija na Google-u. To je maratonska utrka i ukoliko vam neko obeća da će vas u kratkom roku dovesti na prvu stranicu Googla, a bez da platite reklamu, mi vam savjetujemo da sa tim ponuđačem budete na oprezu jer je takvo obećanje, bez gomile uloženog truda i vremena, vrlo vjerovatno neistinito.

Kako bi sadržaj i nakon našeg odlaska mogao neometano i ekonomski isplativo rasti, esencijalno je važan CMS sistem. WpRevolucija se oslanja na Word Press CMS. Word Press CMS je Content Management System koji vam omogućava da svoju web stranicu po potrebi širite i dopunjavate. Tako biste, uz određen trud, tokom 6 mjeseci tek povremenog angažmana mogli generisati dovoljnu količinu relevantnog sadržaja da se, konačno, organski pojavite među prvim rezulatatima. Organski znači da se pojavite među prvim rezultatima isključivo na bazi toga što se vaš sadržaj, na bazi Google-ovih parametara, zaslužuje pojaviti na tom mjestu, i to stoga što je najrelevantniji za tražene pojmove.

Do tada, dok do ovog cilja ne dođete, ne preostaje vam ništa drugo do da se reklamirate i da informaciju o svojoj web stranici širite drugim kanalima, recimo putem Facebook-a, drugih socijalnih mreža i na ostale konvencionalne načine.

Foto i grafički materijal
Slika govori više od hiljadu riječi, ali nigdje ne piše da su te riječi uvijek dobre!
 
Jedna od najvećih grešaka sa kojom se srećemo odnosi se na foto materijal. Pravilan izbor fotografija i/ili profesionalno napravljene fotografije uvjet su za dobru i kvalitetnu internet prezentaciju. Ne možete samo uzeti DSLR aparat i odmah misliti da ste vrhunski fotograf i da slike koje ste napravili nužno mogu biti kvalitetno rješenje. Još manje su prihvatljive slike sa mobilnih telefona ili malih foto aparata niske rezolucije. Naravno, nekada ne postoji drugo rješenje, ali, najčešće su razlozi sasvim druge prirode.
 
Na taj način, lošim fotografijama, vi degradirate vlastite proizvode ili usluge, vi narušavate sliku svoje kompanije u javnosti i pod noge bacate sav trud koji ste dugo ulagali kako bi popravili svoju poziciju.
 
Vremena su se promijenila i ne biste smjeli zaboravljati da je internet prezentacija često jedina slika koju vaša ciljna skupina ima o vama. Mi vjerujemo da se morate pobrinuti da ta prezentacija izgleda kako treba, jednako kako biste se pobrinuli za izloge svojih prodavnica, konferencijske sale ili automobil i odijelo koji vas prate na poslovne sastanke.
 
WpRevolucija u okviru svojih paketa, uz saglasnost klijenata, koristi profesionalne stock fotografije, a sve s ciljem da se barem na ključnim mjestima, u slučajevima kada nedostaju odgovarajuće grafike i foto materijali koriste vrhunske slike koje će nivo i kvalitet usluga prikazati u najboljem svjetlu.
Konačni zaključak
Sadržaj prezentacije ne pišete za sebe već za vaše posjetioce. Vaša ciljna skupina, svi oni ljudi koji od vas očekuju informaciju kako bi kupili ili koristili vaše proizvode i usluge, kako bi povjerili neki zadatak vašoj organizaciji i povjerovali u ono što radite, trebaju konciznu i preciznu informaciju lišenu suvišnih sadržaja.
 
Sa druge strane, kako bi vas uopšte pronašli vaša web stranica na pretraživačima poput Google-a mora dobro kotirati. To je dugačak put koji se postiže kreiranjem velike količine relevantnog sadržaja koji će vas s vremenom podići na ljestvici i pozicionirati na željeno mjesto bez velikih marketinških napora. U tom smislu vaš pozadinski, back-end ili CMS sistem mora biti koncipiran na taj način da vas podrži i da vam omogući ostvarenje tog cilja. Word Press platforma na kojoj se zasniva poslovni model WpRevolucije odlična je osnova za vaš uspjeh.
 
Vaša je internet stranica vaš izlog i vaša slika u javnosti. Povedite računa o tome na kakav način se predstavljate i nemojte žaliti napor i sredstva da taj nastup kreirate na odgovarajućem nivou. Ne koristite neodgovarajuće foto materijale jer vas oni, zbog direktnog djelovanja slike na ljudsku svijest, mogu skupo koštati, puno skuplje nego da angažujete profesionalnog fotografa.
 
Za neko vrijeme niko vas više neće poznavati osim preko interneta i onoga što u online prostoru o sebi poručujete i stoga povedite računa o tome kome povjeravate svoj online image.

WpRevolution team