Često u razgovoru čujemo kako je neko pri određenoj kupovini prošao bolje ili lošije. Stalno slušamo kako jedna osoba ima sposobnost da nešto dobije po jako povoljnoj cijeni, dok druga osoba plati punu cijenu ili čak, preplati proizvod ili uslugu. Tako je i kod web stranica.

Ako govorimo o sličnom proizvodu, približnih karakteristika i približnog kvaliteta, onda onome ko je taj proizvod uspio dobiti po boljoj cijeni treba čestitati na uspjehu. Međutim, kada dođemo do web stranica, jako se često porede neuporedive stvari ili se web stranice porede po parametrima koji nisu mjerodavni. Kada poredite dvije web stranice, morate znati šta činite, inače, po staroj narodnoj izreci „poredite babe i žabe“.

Zašto dolazi do grešaka? U čemu se najviše griješi?

Ukratko, do grešaka dolazi zbog neznanja. IT tehnologija je u novije vrijeme postala bliska do te mjere da svako ima osjećaj da cijelom tematikom vlada sasvim dobro. Drugi razlog je prihvatanje stvari zdravo za gotovo, preuzimanje informacija bez ikakvog razmišljanja i manjak analitičkog pristupa cijelom pitanju. Dio krivice nosi i činjenica da, u prvom trenutku, dvije web stranice mogu izgledati prilično slično, a da su defakto apsolutno različite i da se nalaze na dva kraja cjenovnog spektra.

Zamislite slijedeći razgovor i zapitajte se koliko ste puta tako nešto već čuli.

A – Napravili smo novu web stranicu za salon (frizerski).
B – Super, molim te, raspravljao sam se sa onim svojima (zaposlen je u organizaciji sa 50 zaposlenih koja obavlja 5 različitih djelatnosti), koliko si platila stranicu?
A – Mislim da me sve skupa stajalo oko 500 KM + PDV.
B – Znao sam, ja im govorim kako se to moglo naći puno jeftinije. Mi smo stranicu platili cijelih 2000 KM. (slavodobitno ponavlja naglašavajući pri tom koliko je „bio u pravu“)

Šta zapravo nije u redu sa ovim razgovorom?
Pojam web stranica zajednički je za bilo koju veličinu web stranice tako da se jednako zovu i web stranica koja ima 5 linkova i ona koja ih ima na stotine ili ona koja, na primjer, usput samostalno prodaje police ličnog, auto i osiguranja nekretnina, naplaćuje uslugu, procesira kreditne kartice, izdaje račun, šalje automatske obavijesti SMS-om i e-mailom, ima virtuelne agente i chat sisteme, a pri tome prikazuje statistiku osiguranja u realnom vremenu.
 

Ovakva se greška, recimo, ne može desiti ako bi govorili o kućama ili automobilima. Ako bi vam neko rekao da je kupio kuću za milion maraka, ili automobil za 150.000, sigurno ne biste pomislili da kuća od milion maraka ima dvije sobe i kupatilo, niti biste pomislili da se radi o nekom gradskom automobilu rumunjske proizvodnje.

Nikada ne biste rekli kako ste i vi kupili istu takvu kuću ili automobil, a da pri tome znate da ste kuću platili stotinu, a automobil dvadeset hiljada maraka.

 

Kako onda treba upoređivati web stranice?

Da biste pravilno uporedili dva web projekta, dvije web stranice, neophodno je uporediti određene parametre pomoću kojih će stvarni odnos moći biti uspostavljen. Neophodno je obratiti pažnju na veličinu i dubinu strukture web stranice, broj jezika koje pokriva, kvalitet izvedbe i iznad svega zadatke koje stranica obavlja. Ovo poslednje je iznimno važno jer nije isto da li je jedina zadaća web stranice da pruži određeni, minimalni set informacija ili treba da radi konkretan posao, predstavlja proizvode, usluge i organizaciju do u detalje, da li treba da impresionira posjetioca ili je dovoljno da ga obavijesti o uslugama i slično.

Iako prvi ekran web stranice rijetko otkriva toliko da se odmah može reći o kojem nivou prezentacije se radi, profesionalac će nakon dvadesetak sekundi analize u većini slučajeva znati utvrditi njen kvalitet i cjenovni rang.

U nastavku ćemo pokušati, barem u osnovnim crtama, razjasniti parametre, jedan po jedan.

Veličina i struktura
Najlakša za prepoznati i utvrditi je struktura, odnosno veličina prezentacije. Odmah treba razjasniti da ona jeste bitna ali nije obavezno i presudna jer se lako može desiti da, zbog specifičnosti zadataka koje obavlja, neka stranica od desetak linkova bude višestruko skuplja od neke druge koja ih ima 50 ili stotinu. Ipak, u velikom broju slučajeva kompleksnije zadatke prati i kompleksnija struktura.
 
Strukturu i obim prezentacije možete utvrditi prolazeći kroz menije (navigaciju) prezentacije ali i analizirajući unutrašnju strukturu i sadržaje koji se ne moraju uvijek vezati na meni. Nije rijetkost da vas neka podstranica web stranice iznenadi vlastitom, vrlo širokom strukturom i sadržajem, kao da kroz neka mala vrata uđete u veliku dvoranu za koju niste mogli ni sanjati da se može nalaziti iza tako običnog ulaza.
 

Dakle, ako želite biti sigurni o kakvoj se web stranici radi, odvojite vrijeme i napravite detaljnu analizu.

Jezici prezentacije

Može se učiniti beznačajnim ali broj jezika na kojima je prezentacija kreirana ima veliki uticaj na cijenu prezentacije.

Vjerovatno ne postoji ništa neprijatnije i nekulturnije za firmu koja se bavi razvojem web stranica nego kad im klijent zatraži novi jezik prezentacije uz riječi „šta vam je to, samo kopirajte postojeću strukturu i ubacite sadržaj“. To je otprilike kao kad bi neko fizičkom radniku koji je upravo pretovario tonu brašna, rekao, „hajde pretovari još 300 kilograma, šta ti je to, već si pretovario hiljadu“.

Niti će fizički radnik za istu cijenu „samo pretovariti dodatnih 300 kilograma“ niti je korektno isto zatražiti od web developera jer i jedan i drugi troše dodatno vrijeme i dodatnu snagu.

O tome, šta trebate imati na umu kada procjenjujete vrijednost nečijeg rada u oblasti razvoja web stranica, radilo se o developeru iz Sarajeva, Mumbaija ili New Yorka, imat ćete priliku čitati u jednom od narednih blogova WpRevolucije.

Za novi je jezik neophodno kreirati kompletnu, zasebnu, navigacionu strukturu i prevesti svaki od sadržaja koje želite imati na drugom jeziku. Kada se kaže prevesti, ne misli se na prevod koji će napraviti prevodilac, treba da razumijete da su developeri developeri, a prevodioci prevodioci, već u smislu fizičkog posla koji je neophodno napraviti, od kreiranja nove stranice, preko ubacivanja sadržaja na drugom jeziku, pa sve do grafičke i organizacijske prilagodbe pojedinih, najčešće stranica prvog i drugog nivoa, na drugu dužinu naslova, paragrafa i općenito sadržaja.

Ono što na jednom jeziku može imati naslov koji bez problema staje u dvije riječi od po pet slova, ili u dva reda teksta, u drugom jeziku, naprimjer njemačkom, može biti jedna riječ od dvadeset i pet slova ili tri riječi od po deset. Neki su naslovi na našem jeziku dugi dva reda, a na njemačkom su za isti naslov potrebna četiri.

U osnovi, kod prevoda na druge jezike, u strukturi troškova, najviše plaćate vrijeme koje je potrebno utrošiti na završetak tog posla. Treba da znate da u WordPress produkciji drugi jezik u prosjeku traži oko 30% dodatnog vremena, osim ako se radi o semitskim jezicima, poput arapskog ili hebrejskog. Oni podrazumijevaju dodatne promjene koje često nisu nimalo trivijalne.

Kvalitet stranice

Lični doživljaj web stranice je stvar subjektivne ocjene dopadljivosti, funkcionalnosti i ljepote nekog rješenja. Međutim, ukoliko je organizacija stranice takva da se na njoj teško snaći i da se gubite prilikom kretanja, onda se radi o traljavo obavljenom poslu ili manjku iskustva web developera, ali i o mogućim vašim greškama u kreiranju strukture i ideje prezentacije informacija.

Zapamtite da web developer nikada ne može vašu kompaniju poznavati onako kako je poznajete vi ali i da on, često, ima ispravniji pogled na značaj informacija o vašoj kompaniji, jer se nalazi sa strane i mnogo je sličniji posjetiocu vaše web stranice nego što ste to vi.

Kad je u pitanju dizajn, odnosno u WordPress-u adaptacija teme, klijenti tendiraju tome da dizajn bude onakav kakav se njima lično dopada. To može biti vrlo opasno jer vaš osjećaj za estetiku i rješenje prostora ne mora biti ispravan, a mnogo su veće šanse da dizajner ima više iskustva od vas budući da mu je to posao.

Ono na šta treba definitivno obratiti pažnju jeste kvalitet sadržaja koji se ubacuje, a koji će znatno uticati na doživljaj kvaliteta web stranice.  Ovo se posebno odnosi na fotografije. O ovom pitanju govorimo često i jako ga potenciramo, jer smo se mnogo puta osvjedočili da loš grafički i foto materijal može uništiti dane i mjesece nastojanja da se izgradi pozitivna slika o organizaciji i kompaniji. Kvalitetno rješenje će se osloniti na kvalitetnu fotografiju, a pravi će se dizajner grčevito boriti da osigura da grafička osnova rješenja bude kako treba.

Nikako nije isto da li je, u grafičkom smislu, zadatak web stranice da impresionira ili samo informiše. Ova prva web stranica možda mora uključivati uklopljene video zapise u pozadini, možda mora biti animirana i slično, dok druga smije i može biti i samo lijepa i dopadljiva.

Nemojte od izvođača očekivati da se dugo raspravlja sa vama u vezi sa savjetima koje vam daje jer, vi ga plaćate i niko nije spreman ugroziti vlastiti uspjeh i finansiranje radi vaše tvrdoglavosti.

Stoga pažljivo slušajte dizajnere i programere, ljude koje ste angažovali, jer oni nemaju nikakav interes da vas unazade, već naprotiv, pomažu vam da donesete pravilne odluke. 

Popratne usluge

Nedavno se desilo jedno poređenje cijena dviju web stranica sa velikim odstupanjem. Povela se ozbiljna rasprava o tome kako nešto može koštati pet ili šest puta više od nečega drugog, a naoko se radi o sličnim rješenjima i po pitanju strukture i po pitanju jezika i po pitanju kvaliteta i svega drugog. Cijela je rasprava trajala sve dotle dok neko nije upitao za državanje sadržaja i popratne usluge.

Kada se utvrdilo da jedna od stranica u cijenu ima uključeno održavanje sadržaja, tehničko održavanje, web hosting, e-mail i manje naknadne dogradnje, stvar je postala jasna.

Stalno se zaboravlja da neko, u nekoj kompaniji, sjedi i radi posao za koji treba biti plaćen. Kad god vi želite biti sigurni da je vaš e-mail isporučen pa nazovete da saznate da li je ili nije, neki administrator web servera to mora provjeriti, a pri tome se ne radi o nekvalifikovanom radniku već o čovjeku čije je znanje vrlo ozbiljno i vrlo skupo.

Ili kada, recimo, zato što je u vašoj kancelariji nestalo interneta, zovete razvojni tim svoje web stranice i pitate zašto vi, na drugom kraju grada, u svojoj kancelariji gdje internetu pristupate preko ko zna kojeg provajdera, ne vidite svoju web stranicu. Neko mora ostaviti posao moji trenutno radi, konektovati se na sve sisteme, i uvjeren da ste vi prije provjerili vlastitu konekciju, izvršiti provjeru, utvrditi da sve radi najnormalnije i potom vam se rezignirano javiti sa preporukom da možda ipak provjerite možete li ikako izaći na interent.

Kada napišete mail sa najnovijim blogom ili pošaljete jednu rečenicu i pdf dokument sa naznakom, „objavite ovo na internet“, vaša partnerska kompanija, odnosno onaj ko je u toj kompaniji dobio zadatak da to obavi, mora naći najbolji način da sa toliko informacija koliko ste dali uradi ono što ste od njega tražili i onda mora, u fizičkom smislu, utrošiti neko vrijeme da zadatak kompletira.

Ako, sa druge strane, vi obavite neki zadatak pa tom prilikom napravite grešku koju ne znate otkloniti, neko za vama to mora počistiti što, također traži vrijeme. Isto je i sa „samo dodajte taj još jedan link“, te sa svim drugim stvarima sa kojima se obraćate partnerskoj IT kompaniji.

Dakle, poštujte svoje partnere i pokušajte da razumijete da u tim kompanijama neko također mora zaraditi platu i da ne postoje poslovi koji traju samo minut i koje je lako obaviti, jer da postoje, onda niko nikada i nigdje za takve poslove ne bi izdvajao novac.

Ove stavke značajan su element pri ocjeni vrijednosti nekog projekta.

Zadaci, odnosno poslovi koje web stranica obavlja

Ovo je sasvim sigurno najznačajniji element procesa utvrđivanja vrijednosti nekog projekta. Zamislite recimo da imate poslovni prostor. Taj poslovni prostor možete koristiti na nekoliko načina. Recimo da prodajete namještaj. Mogli biste imati samo izložbeni salon. Ljudi uđu, pogledaju, vide kako to izgleda, sjednu, legnu, opipaju materijale i onda uzmu neki kontakt telefon i zovu vas da s vama dogovore sastanak i vide koliko neki komad namještaja košta, šta je sa dostavom, kakve su opcije prilagodbe i slično.

Međutim, vi biste mogli u tu prodavnicu ubaciti i prodavača. Obučeni prodavač može odgovoriti na upite, može pomoći u izboru boja, materijala, može odgovoriti na brojna pitanja. Ako u prodavnicu ubacite još i projektanta, on bi sa kupcem mogao sjesti za računar i s njim dogovoriti neki ormar po mjeri, drugačije okrenut ugao ili dječiju sobu sa nekoliko posebnih detalja.

Ako dogovorite i dostavu, onda trebate i vozilo s vozačem, pa onda ljude da namještaj unesu i potom vam je neophodno da imate i montera koji će cijelu stvar smontirati kako spada.

Dakle, sve ovisi kakva je funkcija vašeg poslovnog prostora, da li ona uključuje samo prezentaciju ili su uz nju uključeni i drugi sadržaji i usluge. Svaka od komponenti usluge vas košta i vaša prodavnica može da vas košta samo onoliko koliko košta poslovni prostor, ali može da košta i puno više ako u cijenu uključimo i sve navedene ljude koji u procesu rade.

Pošto je web stranica defakto vaša virtuelna prodavnica, situacija je tu potpuno ista. Nije isto da li web stranica samo prikazuje ili uz to još i komunicira sa posjetiocem, prodaje, vrši naplatu i organizuje isporuku.

Na primjer, recimo da imate ski centar. Želite da skijaši u svakom trenutku imaju informaciju o visini snijega na 50 mjesta na planini koju centar pokriva. Ako to imate, velike su šanse da će oni doći kod vas jer tačno znaju šta ih na stazama čeka. Da to postignete, instalirat ćete automatske mjerače visine snijega, ali oni te podatke ne prikazuju na način koji će pomoći vašim posjetiocima. Onda ćete to sve uvezati u jedistven sistem koji prikuplja visine sa svih 50 mjesta i podatke prikazati na web stranici. Taj automatski proces, to prikazivanje u realnom vremenu, zahtijeva ozbiljno programiranje namjenske komponente odnosno software-a te prikazivanje tih podataka na web stranici.

Čak i prikazivanje podataka može biti različito izvedeno, možete prikazati samo tabelu sa nazivima lokacija i visinom snijega, a možete, na nekoj GIS mapi, prikazati tačke, odnosno lokacije skupa sa visinom snijega. Taj drugi prikaz može biti i animiran. Svo to programiranje i svaki od navedenih elemenata rješenja, košta!

Kad vam kupac dođe na stranicu, vi možete imati chat sistem tako da on može upitati živu osobu, ima li trenutno gužve, kakvo je stanje i slično, potom može otići na vaš web shop i tu kupiti kartu koju će uz QR kod dobiti na mobitel i koju će, sa ekrana mobitela, prislanjati na optički čitač na skijalištu.

Postoji, dakle, gomila poslova koje web stranica može da obavi. Može biti sistem za informisanje po principu news portala, može komunicirati, prodavati, vršiti naplatu i isporuku nekih usluga, može o promjenama slati sms i e-mail notifikacije, npr. previsok nivo nekog vodostaja i slično, može prodavati osiguranja ili čak i fizičke proizvode.

Prije nego za nešto kažete da je jeftino ili skupo, dobro se pobrinite da znate šta pričate, inače nanosite ozbiljnu štetu i sebi i drugima. Nemojte porediti babe i žabe.

Objektivno subjektivne razlike u cijeni, skuplje i jeftinije

Da zaključimo cijelu priču. Porediti cijene web stranica nije jednostavno i to ne može svako napraviti potpuno pouzdano. Za dobru procjenu je potrebno i ozbiljno iskustvo. Naročito se tako nešto ne može raditi na „kafanski“ način i na osnovu nagađanja i pretpostavki.

Uz sve navedeno, čak i kada se radi o web stranicama približnog kvaliteta, ima kompanija i ljudi koje su spremne platiti više ili manje u ovisnosti od svojih subjektivnih dojmova.

Nije isto s kim sarađujete, nekada se isplati platiti više da radite s nekim koga smatrate boljim profesionalcem ili osobom ili timom sa kojim ćete sarađivati bolje. Neke stvari su stvar čistog izbora koji ne mora biti vezan za racio. I Mercedes i BMW su sjajni automobili, obavljaju jednak posao kao i recimo Dachia, koja je također odličan automobil, pa ipak neko kupuje Mercedesa i samo Mercedesa, nekome je dovoljna Dachia, a neko pod svaku cijenu želi imati BMW. Nema tu stvarno jasnog objašnjenja, svako od tih vozila ima određenu prednost i nikoga ne treba kriviti što je odabrao jedno, drugo ili treće.

Kada govorimo o automobilima to svi bez problema razumijemo, ali kada dođe do IT usluga i web stranica, kupci često imaju mišljenje da je sve to manje-više isto, a nije.

Kada procjenjujete šta ćete dobiti i šta ste spremni platiti, kada to poredite sa informacijama o cijenama koje ste prikupili od prijatelja i poznanika, postarajte se da prikupite potpune i detaljne informacije jer ukoliko to ne učinite, može se desiti da pogrešno procijenite budžet. To opet može rezultirati različitim oblicima frustracija pa i ljutnje, ponekad čak izazvati i odustajanje od cijelog projekta, a nekada rezultirati time da kreirate manje ili više od onoga što vam je zaista potrebno.

Ukoliko se odlučite da kreirate svoju novu web stranicu, obratite nam se, rado ćemo vam pomoći u procjeni potrebnog budžeta i skupa s vama kreirati rješenja sa kojima ćete biti stvarno zadovoljni.

WpRevolution team